Tuesday, April 14, 2009

14 february 2009

Kamek naip entry tok during loading SMDS, atas kapal, pada pagi yang sejok.

Dalam gigil nahan sejok ya kamek terfikir suka duka selamak berkerja tok. (^^,)macam-macam udah pengalaman tok. Jujur kamek ngakuk, memang pengalaman berkerja totally different from pengalaman belajar. Dolok kamek ada berfikir, duak pengalaman tok sama jak. Atas basic proses pembelajaran sik akan pernah habis, penghidupan tetap berjalan, masa tetap berlalu. Tapi kira keluar dari teori kemanusiaan sendirik la hakiki nya.

Yang sik berapa nak best apabila kita udah bergelar orang berkarier tok adalah part managing ourself. Sik kira apa pun point nya, semua pun maok di manage dirik pun. Paling memeningkan adalah hal finance. (^^,) once dapat di manage bagus-bagus, ujung bulan dapat senyum sampe telinga. Tapi mun ada slack in between ya, alamat muncung macam Sinyu la masa bulan tua. Tapi kes duit tok memang main peranan dalam bringing up happiness to ourself. Bila ada duit, kerisauan ya kurang. Sangat terkesan kepada bangsa PENGITOK macam kamek tok.

yang kedua sik best adalah managing time. Masa belajar dolok, class boleh skip-skip (ularz) ;-p adik kamek jangan ekot a... tapi bila udah bekerja tok, kita mesti commited dengan kerja, no matter how. Siang malam ujung minggu hari biasa semuanya bekerja. Balit lagik ke point no.1 ‘no work, no money’ ‘no pain no gain’. Tapi dalam islam pun ada nyebut, kerja adalah amanah, mencarik rezeki yang halal adalah satu macam jihad. Jadi mesti maok kuat semangat.

Dalam pada ya, bekerja pun ada nahtijahnya. Pertama kita bebas, merdeka, free dalam segenap hal. Maok berbelanja sendirik pun hal, maok malas-malas sendirik pun hal, maok nakal-nakal pun sendirik pun hal. Tapi jangan juak terlalu, kesan dan akibat tanggung sendirik la. (^^,) dalam pada ya jangan juak hanyut jaoh gilak. Banyak udah kamek nemu kawan-kawan yang hanyut, nauzubillah, mudahan lepas tok cidak sedar dengan kesalahan cidak. Kamek sebagai kawan tetap mendoakan kebaikan kepada cidak.

Nahtijah kedua, sepanjang bekerja tok banyak kawan udah kamek dapat. Ada yang dalam negeri, luar negeri, atas angin, bawah angin. Hampir segenap dunia ada (kira-kira la). Best juak berloyar dengan cidak. Knowing their culture, dan nengar cerita best-best tentang tempat masing-masing. Kadang-kadang bertukar pendapat dengan cidak. Pernah kamek polimik tentang politik, security issue, culture and event agama. Penting untuk kita mendengar dan mengetahui feed back dari urang luar. Mun berloyar dengan urang kita empun memang pusing-pusing giya ajak ceritanya ;-p

Banyak lagik la kisahnya, tapi sik dapat nak dicerita dolok. mun ada time senang lagik kelak kamek bercerita lagik. (^^,)

No comments:

Post a Comment