Wednesday, April 29, 2009

29 april 2009


sebelum dan selepas.....

Alhamdulillah, bila bangun pagi tadik, syukur rasanya bila masih dikurniakan kudrat oleh Allah untuk menghirup udara segar pagi tok. Masa kemas-kemas tadik, kamek nangga muka kamek empun dalam cermin… makin tembam kamek tok (^^,)

Sik tauk apa alasan dan sebab nya. Mungkinkah kamek banyak gilak makan? Mungkinkah kamek kurang bersenam? Mungkinkah kamek memang sihat dan tembam? Mungkin ada teori kemanusiaan nya sendirik, menarik minat kamek untuk berfikir dan menilai kembali apa yang sebenarnya berlaku.

Soal makan, kamek rasa kamek sikda over gilak makan. Walopun sik disiplin, tapi kamek memang ekot breakfirst, lunch ngan dinner. Nak kata makan banyak lemak sik juak, sebab nasik, sayur ngan ikan kira udah jadi ruji kamek. (^^,)tapi kadang-kadang ada juak la melajak makan sampe 2 kali tambah. Ya pun mun masa lapar gilak atau ada skip jam makan yang sebelum.

Bersenam. Maybe kekurangan tok la yang jadi penyebab nya. Kamek ngakuk kamek kurang bersenam. Akan tetapi, mengikut cara kerja kamek yang sangat fizikal, seimbang juak la rasanya dengan jam bersenam kamek yang terkucil ya. Berjalan di jetty yang panjang, ulang alik berkali-kali, nait turun tangki.. kurang lebih sama la dengan bersenam mun giya. Selalu orang nyebut, bila malas bergerak, badan akan nait, tapi kamek tok aktif, hm…

Takdir. Sik kira la, maok kurus melidi ka, maok gemok mengetong ka, bersyukur jak la dengan keadaan kurniaan Allah. Lagik sigek, bersyukur juak kita masih sihat dan sikda penyakit. Penting kita untuk selalu syukur, bila syukur kita ingat ngan Allah, bila ingat Allah kita sik kufur.


p/s jangan banyak komplen

2 comments:

  1. aoklah...iboh byk kompelin...
    coba nangga aku..
    xda pun aku kompelen...hahahaha...

    ReplyDelete
  2. kau dah xpert sik apa...
    ehe baruk mula berjinak bah...
    kahakahakahakah....

    ReplyDelete