Tuesday, October 12, 2010

13102010

global warming

yang kita sedang hadapi kinek tok. cuaca yang terlampau panas.. hujan yang sik tentu masa.. monsoon yang sik tentu masa. entah sine sebenarnya silap kita terhadap alam sekitar tok. mungkinkah kita terlalu alpa dengan kemudahan dan alatan yang kita sendiri cipta? atau terlalu lupakah kita terhadap tanggungjawab menjaga alam sekitar? jawapan nya terserah kepada penilaian kita sendiri.

ekosistem kita sememangnya sensitif. sebarang 'gangguan' terhadap kitaran semulajadi akan mendatangkan kemudaratan. sepatutnya ahli fikir dan golongan artisan udah memahami perkara tok lama dari dolok. tetapi hanya dudi-dudi tok baruk la kebanyakan peduli dengan keadaan dan situasi tenat alam kita.

pelepasan gas CO yang terlampau banyak boleh (secara rasional) kita labelkan sebagai punca utama. gas yang terhasil daripada pembakaran bahan bakar pada kereta dan jentera-jentera berat. bayangkanlah berapa juta bilangan kenderaan yang terdapat di dunia, yang mana setiap satunya menghasilkan CO, setiap kali penggunaan, 24 jam 7 hari seminggu. mungkin sik terbayang kita 'figure' nya, tetapi realitinya di sia. ngutik. patut juak cuaca makin panas.

No comments:

Post a Comment