Thursday, March 5, 2009

Sehari lagik tinggal menjelang hujung minggu. Sik sabar rasanya kamek menunggu hujung minggu tok. Kamek akan menghabiskan hujung minggu tok di rumah. Home sweet home. Di kuching, kamek bercadang nak menghabiskan masa bersama keluarga, adik-adik dan geng-geng keras. (^^,)sik sabar rasanya~

Sudah pasti minggu tok adalah antara yang paling meriah. Hujung minggu banyak tempahan urang nikah termasuk cousin kamek, intan. Lepas ya ada lagik sambutan maulidur rasul di surau-surau dan masjid-masjid. Tahun tok sambutan peringkat negeri dipolah di bintulu. Sayang sekali kamek tek pulang kuching, lalu sik nemu la urang rami di bintulu tok.

Rasulullah S.A.W dilahirkan di Mekah tanggal 12 rabiul awal tahun gajah. Kelahiran Baginda merupakan rahmat yang sangat besar dan tidak terhingga kepada seluruh umat manusia. Kelahiran Rasul akhir zaman ini, membawa bersama rahmat ISLAM, agama yang suci, mulia dan paling sempurna. Baginda dilahirkan sebagai seorang role model kepada seluruh umat manusia. Baginda mengajar kita sahsiah dan akhlak kehidupan yang terbaik. Baginda mendidik kita agar mentauhidkan Allah, tuhan semesta alam.

Bersempena dengan kedatangan tarikh keramat ini, marilah kita bersama memuhasabahkan diri. Kita selusuri kembali sirah Baginda, kita ingati kembali seruan Baginda, kita ikuti segala sunnah yang telah ditinggalkan kepada kita. Perkara ini perlu, kerana dalam suasana kita pada hari ini, perlulah kita kembali kepada hakiki kehidupan kita sebagai seorang insan yang lemah. Pengamatan terhadap perkara-perkara yang berkitar di sekeliling kita, jelas sekali menunjukkan yang kita telah jauh menyimpang daripada landasan yang sebenar. Kecelaruan dalam pemikiran dangkal di seluruh dunia (termasuk yang ada di Malaysia tok) telah berakar umbi daripada penyimpangan ini.

Anjakan paradigma, itulah yang paling perlu. Mungkin (tetapi pada saya satu kepastian) apabila kita kembali lagi kepada landasan yang sebenar, segala kecelaruan ini akan terurai.


p/s kamek sik suka dengan orang sombong yang saling bergaduhan. Tetapi kamek lebih sik suka dengan orang sombong yang suka mencari gaduh.

No comments:

Post a Comment