Monday, February 23, 2009

23 february 2009

Kamek aritok rilek di opis ajak. Awal pagi udah melangus duduk dekat kedey kopi. Makan mee goroeng yang sik berapa nak goreng. Kesudahannya kamek kenak angin kus-kus kat perut. Masa beloyar dengan cidak, ada la keluar kisah urang masuk cell. Masing-masing la menunjuk taring cerita. (^^,)kamek macam biasa jadi tukang tetak ajak. Ada sekali cerita hal pantak keluar. Mula-mula madah pantak helang, sekali kenak gertak polis lalu jadi burung pipit~

Boring di opis, kamek mula silak-silak news borneo post. Pelik-pelik jak berita kinek tok. Ada sigek duak yang menarik perhatian kamek. Ada satu kes urang ya maok khalayak berterima kasih kepadanya sebab tegalnya perentah nolong khalayak. Pelik juak kes tok. Lets say ada seorang bapak, seorang anak dan seorang pak cik rumah sebelah. Si anak sik makan sebab bapaknya belum terimak gaji. Pak cik rumah sebelah mencanang ke segenap kampong madah si bapak sik berik anaknya makan. Tetapi setelah bersusah payah bekerja dan menerima gajian, si bapak terus berik anaknya makan. Dalam pada ya pak cik rumah sebelah tok gago nyuruh anak ya tek berterima kasih dengan nya. Anak jenis apalah mun nya tek menurut ajak pak cik rumah sebelah tanpa peduli dengan pengorbanan si bapak. Durhaka. Jangan sampe khalayak kita jadi durhaka macam ya.

Ada satu lagik kes, si polan tok madah ‘parti yang besar lagi kan jatuh di negeri perak, inikan pula yang kecil-kecil di sarawak’. Sik tauk urang lain, tapi kamek memang terguris dengan kenyataan tok. Perkataan ‘yang kecil-kecil’ ya menggambarkan betapa kerdil dan lemahnya kita. Seolah-olah orang kita sendiri tiada berkelayakan dan tiada berkebolehan. Mungkin nya lupak siapa yang telah membangunkan negeri tok. Mungkin juak nya lupak sapa yang membanting tulang untuk membuka tanah-tanah baru untuk pembangunan bangsa dan negeri Sarawak tok. Bayangkan orang yang berpersepsi seperti tok apabila berkuasa, semua akan berada di tangannya dan urang kita akan keciciran. carilah urang yang terbaik sekalipun, mun udah paradigmanya septical macam ya, memang nya sik akan percayakan kita. Tinggal lagik umum untuk menyedari perkara tok.

p/s Ya Allah, selamatkanlah negeri kami ini dari segala anasir yang akan merugikan kami. Engkau lindungilah kami dari segala mara bahaya dan kesusahan… amin.

No comments:

Post a Comment